La Coma


En aquesta entrada volem contar-vos el voluntariat que les components del grup estem realitzant en un projecte de percussió social al CAES “La Coma”.
Aquest voluntariat ha sigut oferit des de la mateixa Universitat de València, concretament des de l´assignatura de treball social amb menors que s´imparteix en el quart curs del grau en treball social, dins de l´itinerari de suport personal, educatiu i familiar.
Per això, vos convidem a tots i totes a que ens acompanyeu en aquesta nova aventura i a endinsar-vos amb nosaltres en aquest món desconegut per a totes com es la percussió social, concretament amb l´activitat que realitzarem de batucada.

Ací vos deixem algunes de les imatges de la batucada.







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hola família!

Volem contar-vos algunes cosetes que anem realitzant al nostre voluntariat. Comencem!

De manera general, el transcurs de les sessions de batucada ha sigut sempre el mateix: entrada dels participants, col·locació dels instruments i assaig dels diferents ritmes. Encara que en la primera sessió de l’activitat, com que aquesta va ser introductòria, es va desenvolupar de manera diferent com a continuació s’explica.


Primera sessió: va ser la presentació del professor de batucada, professors de suport del centre, de les alumnes voluntàries que donaran suport a aquesta activitat i dels alumnes del propi col·legi. 
Per a presentar-se vam realitzar una dinàmica on es vam situar en cercle, dient el nom de cadascú al ritme de l’obra brasilenya que mes avant tocaran amb els instruments.
Després cada alumne va elegir un dels instruments que estaven ordenats a l’aula, col·locant-se en primer lloc les genolleres i les corretges per a poder penjar-se l’instrument. Una vegada tots en posició, el professor de batucada va explicar la funció de cada instrument i  la manera de tocar-los. A continuació i una volta explicades totes les indicacions pertinents començaren a tocar la coneguda Clave de Son. Per a finalitzar la sessió, ens varem despedir amb bones sensacions.

És molt enriquidor per a nosaltres poder observar una evolució positiva dels alumnes assistents a aquesta activitat ja que de vegades per a aquest perfil d’alumnat es dificil enfrontar-se a activitats noves, desconegudes i en certa dificultat per a d’ells. 
No obstant açò, cal destacar els forts lligams i la forta sensació de pertinença grupal que s’ha anat desenvolupant i gestant al llarg de les sesions realitzades.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hola novament família!


Hui volem contar-vos les funcions que nosaltres realitzem en el CAES la coma perquè a banda de 

l´activitat de Batucada realitzem algunes altres. 

Quines funcions realitzem com alumnes de practiques?


Bé, en aquest aspecte el grup esta subdividit en parelles de les quals dos es dediquen a treballar en el taller de percussió i dos realitzen taller de creació d'instruments.

En el cas de les responsables del taller de percussió, aquestes són Amparo i Sara, les quals s'encarreguen de la càrrega dels instruments a Almàssera, així com, la descarrega i la preparació del l’aula amb la ajuda de la resta d’alumnes en pràctiques.  A més a més, les alumnes tenien la tasca de repartir les genolleres, ajudar a posar les corretges i els instruments. També, eren les responsables de mantenir l’atenció de l’alumnat cap al professor de batucada i motivar-los per a la correcta realització de les directrius que emet aquest.

D'altra banda, les responsables del taller de creació de instruments són Meri i Alba, les quals s'encarreguer de planificar el desenvolupament de les sessions així com aconseguir els materials necessaris per a crear dits instruments. A més, s'encarreguen de mantindre l'interés dels alumnes en tota la sessió.


Finalment, un altra de les activitats que realitzem  la "Coma" és Programa d’atenció especialitzada (PAE) de lectura, on l´objectiu principal de l’activitat és ajudar en l’aprenentatge de la lectura en els estudiants de primer cicle del col.legi.








Foto  de la càrrega i descàrrega d'instruments


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hola!


Hui anem a contar-vos el projecte que estem realitzant al barri " La Coma". 


I és que, a partir de la realització de les pràctiques extracurriculars dins del barri, concretament com ja hem comentat, dins del col·legi CAES “La Coma”, hem detectat una enorme necessitat de donar a conèixer el barri així com la important labor que realitza el col·legi dins del mateix. 


Per què ens plantejarem fer un projecte per a visibilitzar el barri?


En primer lloc per la seua situació geogràfica, la qual contrasta de manera significativa amb la realitat que li embolica, doncs el citat, es troba prop d'un conegut centre d'oci i està envoltat d'adinerades urbanitzacions. D'aquesta forma la seua extensió es veu delimitada per grans infraestructures el que realça, més si cap la invisibilització i indiferència davant l'existència del mateix, arribant al punt de ser qualificat per algunes persones com" guetto".


A més de la situació, al barri li segueix una forta estigmatització que la societat en general i la valenciana en particular realitza: barri marginal, el pitjor barri de València, perillós, amb delinqüència...són solament alguns dels adjectius que són utilitzats per a definir "La Coma".


Així doncs, és en aquest context on naix la necessitat de mostrar el barri, de donar a conèixer la seua forma de vida, les seues inquietuds, les seues necessitats i potencialitats, fent especial referència a la labor que el col·legi desenvolupa en el mateix.


Per això hem volgut realitzar un vídeo documental, amb el suport del professor de la assignatura treball social amb menors José Javier Navarro anomenat "Ritmos de la Coma". D´aquesta forma, els objectius generals d´aquest projecte són:

-Visibilizar els aspectes positius del barri “La Coma” així com el paper fonamental que juga el col·legi dins del barri.


-Donar a conèixer el treball desenvolupat pel personal docent de l'aquest centre educatiu, així com element socializador i integrador de valors i principis



-Analitzar i comprendre els diferents ritmes que en el barri es desenvolupen en dues perspectives: vivencial i musical.


Com es durà a terme?

Aquest vídeo documental, es gravarà en dues parts:  d'una banda, el dia tretze de desembre de dos mil setze, es gravarà l'excursió a la Facultat de Magisteri que l'alumnat del tercer cicle de primària  realitzarà, perquè conega què és la Universitat i quines funcions es realitzen en aquesta. 
Aquest mateix dia també es gravarà  l´espectacle de batucada que tindra lloc al Campus de Tarongers dela Universitat de València.

 D'altra banda, el dia quinze de desembre, es gravaran les diferents escenes dins del col·legi de “ La Coma”. Per a açò s'ha comptat amb la participació i col·laboració de tota la comunitat educativa, del professor de la Universitat José Javier Navarro, del professional audiovisual Pablo i de les alumnes de quart de treball social. 

 A més ha sigut necessària una minuciosa preparació i concreció de totes les escenes que anaven a aparèixer en el documental, per la qual cosa les alumnes s'han servit de la graella utilitzada per a la planificació de l'activitat del video participatiu.

Ens acompanyeu en aquesta locura?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Família!

Avui ha sigut la gravació de la primera part del documental en el Campus de Tarongers.


Encara que els xiquets i xiquetes hagen vingut a la nostra facultat a les 12 del matí, nosaltres estem des de les 9 preparant i ultimant detalls.per a que tot estiga a punt.  I és que no tots els dies vénen a visitar-nos col·legis.


Primer han visitat diverses aules i instal·lacions de la Facultat de Magisteri. Tot açò acompanyat dels seus mestres, de personal docent de la universitat, de nosaltres i com no, dels càmeres!


Després hem menjat tots i totes junts en la part de dalt de la nostra cafeteria i finalment, ha tingut lloc l'actuació.


Com diuen que una imatge val més que mil paraules...


Us deixem amb aquest video



POSAR VIDEO DE FACE O EL DE LA FACUL!!!






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Dia de gravació en el CAES " La Coma".

Un dels dies, sense dubte, més especials d´aquest temps de voluntariat.
Sentir que formes part d´alguna cosa gran, i que amb el teu granet d´arena veus que les coses canvien.

Us deixem una reflexió d'una de les companyes:

Avui he viscut junt a les meues companyes i amigues de treball social una de les millors experiències d' aquestos quatre anys de grau.
Motiu? "Ritmos de la Coma". Eixe és el motiu de la meua, de la nostra (m' atrevisc a parlar en plural) felicitat.
Un video documental que en els pròxims mesos tindrem el plaer de presentar-vos. 
I es que compartir tot un dia de gravació amb tot un cole, amb les famílies, els xiquets i xiquetes, professionals... ha sigut sense dubte un regal. Sí, un regal d' eixos que t' arriben sense esperar un d' eixos que mai oblides, un d' eixos que sempre recordaràs.
" Ritmos de la Coma"...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hola de nou!
Noticies fresques!
Com per problemes tècnics i logístics l'anterior dia en el col·legi no es va poder acabar la gravació de tot el documental, es va acordar amb el col·legi que aquesta continuarà en el mes de gener.
Nosaltres encantades! tornar a reviure un dia d´aquests com ja hem dit és un autèntic regal.

A més a més com que fins el mes de maig no podrem fer la visualització d´aquest documental.us deixem amb aquest aperitiu!









Estigau atents! Anirem informat-vos!!
Salut i Bon Nadal!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Experiències i aprenentatges...

La meua experiència a la Coma ha estat molt gratificant. És cert que la majoria de la gent resident a València quan escolta parlar del barri de “ La Coma” es posa les mans al cap: delinqüència, ètnia gitana, furtades, immigració...
Recorde exactament el dia que va venir Consuelo, la directora del centre pera comentar el projecte que a aquesta escola s´anava a desenvolupar. Ella mateix va verbalitzar unes paraules molt precises i que, a dia de avui, després d´aquests mesos desenvolupant diverses tasques al centre m´he adonat: “el barri de La Coma, t´agrada o no t´agrada, pots fer grans labors si eixe és el teu lloc”. Pues bé, podria dir que a mi el barri m´agrada i que l´he sentit com un lloc meu, on he gaudit i he après moltes coses.
No vaig a negar que la primera vegada que vaig entrar al centre emva impactar: Alumnat amb risc d´exclusió, molt pocs alumnes per aula, moltíssim professorat... però poc a poc et vas relacionant amb alumnes els quals treuen lo millor de tu. Podria definir la meua relació amb ells i elles com una relació de simbiosis on el procés d’aprenentatge és circular i es retroalimenta constantment. Xiquets i xiquetes que et demostren el seu afecte de seguida, que et reconeixen, que s´apropen a tu per a preguntar qui eres o què fas al seu col·legi.

A més, en el meu cas, l’experiència de deu anys treballant com a monitora de temps lliure amb aquest col·lectiu a la vegada que la realització de voluntariat, m´ha servit a l´hora de comunicar-me i relacionar-me amb els menors, per la qual cosa, de vegades he pogut posar en pràctica la meua experiència professional en aquest àmbit tot i que el perfil dels menors òbviament, no era el mateix.
És cert també això que diuen de que “la música amansa a las fieras” i es que el que hem aconseguit des de la realització del taller de batucada ha sigut impressionant. El començament amb desconfiança cap allò desconegut s´ha convertit hui en dia, dos mesos després d´aquell difícil comensament, en una activitat on es gaudeix, on el treball en equip,  la unió i la cohesió grupal són factors fonamentals per tal de poder deixar-se portar i gaudir al só dels  ritmes. Per tant la batucada per a mi ha tingut un efecte socialitzador entre els membres participants i un sentiment de pertinença que sols les activitats artístiques baix el meu punt de vista poden arribar a desenvolupar.

Per a finalitzar, m’agradaria afegir que per a mi ha sigut tot un privilegi poder desenvolupar les esmentades pràctiques en aquest col·legi perquè m´ha permès obrir la ment cap a noves realitats amb les que el dia de demà em podré trobar, entendre determinades situacions i medir-me a mi mateixa en quant a la meua capacitat de relació amb els xiquets i xiquetes d´aquest perfiles refereix. A més a més he aprés de las resta de professionals involucrats en el projecte,  i baix el meu punt de vista, és mitjançant la pràctica, les relacions amb altres professionals i  l´exploració de diferents àmbits on realment una persona estudiant com  nosaltres aprèn. Es més, cal aprofitar aquestes oportunitats úniques per aprendre, enriquir-te d´experiències noves per a així poder ser el dia de demà un millor professional i una millor persona.


Amparo
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot va començar a principi de curs quan la directora, la cap d’estudis i una professora del CAES La Coma varen vindre a la Universitat de València, més concretament a l’assignatura de treball social amb menors, i ens varen explicar un projecte que anaven a desenvolupar amb una escola de batucada. A un grup d’alumnes ens va entusiasmar aquest projecte i vam decidir d’anar sense pensar-se-ho dues vegades.

Quan conte que realitze pràctiques al barri La Coma, molta gent s’escandalitza, açó és fruit dels prejudicis que s’han creat al voltant d’aquest barri. Es clar que hi han dificultats i que es un barri d’acció preferent, però una vegada realitzes els primers contactes en la seua gent, més concretament al CAES La Coma, aquesta perspectiva negativa et va canviant poc a poc, perquè el contacte amb els alumnes et fa que et dones conter que son xiquets i xiquetes com en qualsevol altre col·legi, només que amb algunes particularitats.

La meua experiència al barri de la Coma i més concretament al CAES La coma, ha estat molt gratificant, ja que m’ha permès conèixer-me més a mi mateixa i ara se que puc realitzar la meua tasca professional en aquests tipus de barri i més concretament amb els menors que l’habiten.  Els professional del col·legi ens han fet sentir com unes més i ens han permès realitzar qualsevol activitat que proposàvem i a conseqüència ens han fet sentir que aquest lloc és el nostre. No sols han après els menors del col·legi coses de nosaltres, sinó que ha sigut un aprenentatge mutu.

El primer dia que vaig a aplegar al CAES La Coma,  vaig fascinar en la quantitat de professorat que hi havia i la qualitat humana que tenen molts d’ells. Encara que no tots els dies han sigut fàcils, aquests professionals han estat donant-mos suport i consells de com gestionar o fer front al sentiment de frustració que de vegades ens provocaven algunes situacions degut a que de vegades no ens deixaven realitzar la tasca que ens havíem programat.

Altre aspecte que em va cridar l’atenció va ser que hi havien molts pocs alumnes per classe, i açò permet que el professor puga donar de manera més individualitzada les seues classes.

Pel que fa al taller de batucada he de dir que el progrés dels alumnes que acudien a aquest projecte ha sigut espectacular, varen començar amb desconfiança i amb dubtes que tenien ells mateixos de si serien capaços o no de seguir una sessió de batucada. Al llarg de les setmanes els alumnes anaven agafant confiança i gaudint de la musica que ells aconsegueixen fer sonar.

A nivell personal he de dir que per a mi ha sigut un plaer poder participar en aquest projecte i desenvolupar les tasques en aquest col·legi. M’he sentit molt còmoda amb els professional docent i a més, també, he pogut conèixer noves realitats que sense aquesta oportunitat pense que és complicat aproximar-se a les situacions que es viuen a un CAES i a més conèixer un barri d’aquestes característiques. En definitiva, aquests projectes són oportunitats que s’han d’aprofitar perquè ens pot ajudar a definir-nos com futurs professionals i millorar-nos com a persones. 

Sara

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

El meu periode de pràctiques realitzat en el CAES La Coma es pot definir com una gran vivència i de gran aparentatge comú entre els professionals i els/les alumnes del centre. Aquests mesos han estat molt productius i de gran interés personal, en el sentit d’haver pogut compartit diverses experiències entre els uns i els altres, donant lo millor de cada un. A més, en quant a les activitats realitzades cal dir que des del centre ens han donat totes les facilitats possibles per a dur-es a terme, a més, d’una gran autonomia per a poder treballar amb els menors del centre escolar.

Principalment, el meu periode de pràctiques està marcat pel programa d’atenció especialitzada de lectura amb els fiets i fietes del primer cicle,  en una classe de primer i una de segon de primaria. Per a poder treballar amb ells/elles no podia oblidar el perfil d’alumnat, ja que en la seva majoria presenten un ritme diferent en el seu procés d’aprenentatge. En aquest PAE he observat diferents nivells en la lectura, però primordialment és un alumnat amb grans dificultats per llegir, amb un desenvolupament de la lectura molt lent. En ocasions tenia sentiments de frustració quan intentava ajudar a alumnes per identificar vocals i lletres en els textos i veia com era molt difícil aconseguir-ho. Tot i això, amb la constància i el treball amb equip amb els tutors de l’aula s’ha aconseguit un gran avanç al llarg dels mesos treballats. D’aquest PAE me qued amb la satisfacció que he sentit amb aquells alumnes que han millorat la seva velocitat de lectura, i d’aquells  han aconseguit identificar les lletres i  formar el so corresponent. Per a que això vagi millorant cada cop més és precís que el centre segueixi amb aquesta tasca al llarg de tot el curs, ja que es donen bons resultats.

A més, a través del contacte amb els fiets i fietes al llarg de les pràctiques he establit un gran vincle amb ells. Des del primer dia que vaig entrar al centre ells i elles es van quedar amb les nostres cares i es mostraven molt receptius i intrigats pel que anàven a fer allà. Inclós en el programa de lectura cada cop que entrava a l’aula per iniciar la lectura tots i totes es mostràven amb ganes i il·lúsió d’iniciar-la. La qual cosa era molt ratificant personalment, ja que per a mi no sols era un treball per millorar la lectura sinó també de desenvolupar diferents habilitats i competències interpersonals.

D’altra banda, també m’agradaria destacar la gran labor que s’ha realitzat en el projecte de Batukada. Consider que ha estat un gran espai en que s’ha posat en manifest diferents valors i principis i s’ha transmés en certa manera als menors. . La finalitat d’aquest no és pas convertir-los en gran percusionistes sinó fomentar la cohesió de grup, el treball en equip i la motivació a través de la musica. És una educació no reglada que proporciona grans resultats treballant amb menors.

En definitiva, el meu pas pel CAES La Coma el consider com una experiència més en el contacte directe amb els menors aprenent dels uns i els altres, i que m’ha possibilitat posar en pràctica aprenentatges adquirits al llarg de la meva experiència personal. Ha suposat per a mi un enriquiment tant a nivell personal com professional.

Alba

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Big Yellow Pointer Light Orange Pointer